
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BECID 
 

KREMLIN’S PROPAGANDA IN 

OUR POCKETS. HOW 

DISINFORMATION THRIVES ON 

TELEGRAM 
 

July 

2023 

Part of D2.5 of the EU-funded project with the ID 118471,  
coordinated by the University of Tartu (UTARTU). 
 
 

Anastasija Tetarenko-Supe | Re:Baltica 

 

https://en.rebaltica.lv/2023/02/is-tiktok-a-gateway-to-politics-in-the-baltics-for-now-only-in-latvia/
https://en.rebaltica.lv/2023/02/is-tiktok-a-gateway-to-politics-in-the-baltics-for-now-only-in-latvia/
https://en.rebaltica.lv/2023/02/is-tiktok-a-gateway-to-politics-in-the-baltics-for-now-only-in-latvia/
https://en.rebaltica.lv/2023/02/is-tiktok-a-gateway-to-politics-in-the-baltics-for-now-only-in-latvia/


This project has received funding from the European Union DIGITAL-2021-TRUST-01. Grant number: 101084073.  2 

 

This project has received funding from the European Union DIGITAL-2021-TRUST-01. Grant number: 101084073.  

 

By banning Kremlin’s TV and online propaganda in the Baltics, the access to such resources 

has become more challenging only for those whose primary source used to be television. 

Now social media platforms have taken up that space, among which “Telegram” stands out 

because it does not share data with governments and does not moderate disinformation and 

lies. 

 
In the Baltics, the most popular channels directed towards local Russian speakers are not 

having the big following in numbers, but that is not the point: their main role is to amplify 

each other’s content and create the impression that many people think alike. “Telegram” 

played a particularly significant role during the beginning of Russia’s invasion of Ukraine. 

 
MAIN PRO-RUSSIAN CHANNELS ABOUT THE BALTICS 

Various activists, both well-known and new, have joined forces on “Telegram” to popularise 

pro-Kremlin messages. This overview focuses on the most popular/active groups reporting 

about the Baltics in Russian. 

 
VOICE OF MORDOR 

The largest pro-Kremlin channel, which also pays reasonable attention to the Baltic states, is 

“Golos Mordora” (Voice of Mordor), with around 170,000 subscribers. This channel presents 

itself as sharing real news, but those news pieces are emotionally and ideologically charged, 

clearly identifying the “good” and the “bad.” An interview with one-popular singer among 

Russian speakers, Laima Vaikule, is used to highlight Russia’s/USSR’s role in improving the 

well-being of many people. A call from the State Language Center to refer to Kaliningrad by 

its historic name Karaļauči, is used on the channel to evoke memories of specific Latvian 

place names during the Soviet occupation, seemingly hinting at the potential repetition of 

history. Although information about the operators of “Golos Mordora” is minimal, the channel 

is widely quoted on various Russian news websites. 

 
BALTNEWS 

This “Telegram” channel frequently shares content from a website of the same name 

(formerly a Russian-sponsored news site, which is now blocked in Latvian territory). 



This project has received funding from the European Union DIGITAL-2021-TRUST-01. Grant number: 101084073.  3 

 

This project has received funding from the European Union DIGITAL-2021-TRUST-01. Grant number: 101084073.  

“Baltnews” is also one of the “Telegram” channels that follows court cases against former 

journalists of Latvian Russian-language media and activists of the Latvian Russian Union, 

who are accused of violating EU sanctions by accepting money from the sanctioned Russian 

propaganda outlet “Rossiya Segodnya.” (It is referred to as the “14 Journalists Case” in 

Russian propaganda). 

 
TIME, FORWARD! (KIND OF) 

“Бремя, в перёт!” channel is run by Degi Karayev, an activist and regular participant  in Russian- speaking 

protests. The channel, with 2.1 thousand subscribers, now focuses on the fate of Latvian 

Russian-speaking activists involved in criminal proceedings. 

 
IMHOCLUB.LV 

The operator of the banned Latvian website IMHOclub.lv, Yuri Alekseyev, manages a 

“Telegram” channel with the same name (the website itself is accessible with the .org domain; 

only the LV domain is blocked). It is presented as an independent public and political 

analytical resource. On their account, IMHOclub shares links to websites that cannot be 

reached in Latvia without using a VPN. Some of the channel’s posts match word for word 

with those of pro-Kremlin activist Vladimir Linderman on “Facebook”. Linderman himself has 

his own “Telegram” channel with nearly 1.5 thousand subscribers. 

 
BALTIC “ANTIFASCISTS” 

The so-called Baltic antifa channel, created in November 2022, has gathered nearly 9,000 

followers. Its creators justify their activities by describing Baltic Russians as “completely 

disoriented” and encouraging as many people as possible to join, claiming that “together we 

will be an information force.” The channel was initially created to facilitate the coordination 

of “antifascists” in the Baltic region, assisting “OUR PEOPLE [emphasis retained] under the 

fascist occupation.” 

 
The most active participants in the channel’s chat are mainly anonymous. This practice is 

encouraged, with followers being asked to buy new SIM cards if they want to join the group. 

This is recommended if a person wants to travel to the EU or USA, indicating that the group’s 



This project has received funding from the European Union DIGITAL-2021-TRUST-01. Grant number: 101084073.  4 

 

This project has received funding from the European Union DIGITAL-2021-TRUST-01. Grant number: 101084073.  

creators are aware of the presence of security services in the chat, but at the same time 

exaggerating it to give the group more significance than it naturally has. 

 
Although initially positioned as a coordination platform, the channel has become more of a 

chat room. It occasionally includes calls to actions related to dismantling of Soviet 

monuments. One of the administrators had also posted vacancies for the Russian private 

military company “Wagner,” and in one of the latest videos, activists encourage moving to 

Russia and promise to assist in enlisting in the army. The channel has also published 

information about Latvians fighting on the Ukrainian side, as well as collected information 

about “de-Russification” activists and individuals blamed for the removal of Soviet 

monuments. 

 
State Security Service (VDD) has opened a criminal proceedings against the channel’s 

administrators describing it as a criminal organisation. In total, six individuals are involved in 

VDD’s case, three of whom have been detained—Tatyana Andrijeca, a young activist of the 

Latvian Russian Union, as well as Kremlin’s sympathisers Alexander Zhgun and Stanislav 

Bukains, as recently reported by LTV. 

 
One of the channel’s administrators identifies herself as Viktorija Matule, who gained some 

recognition with her performance at the Victory Monument on May 10, 2023, standing next 

to a young man waving Russia’s flag. After that she fled to Belarus and later to Russia. 

 
SPRATS IN EXILE (AND OTHERS) 

Almost all of “Telegram” channels reviewed for this publication have shared content from 

Alexey Stefanov’s channel. Stefanovs used to live in Riga and worked in the local Russian 

press, but then moved to Russia and works in the Kremlin’s propaganda media outlet 

“Sputnik.” His channel, with 7.6 thousand subscribers, seeks out news and views that align 

with the Kremlin’s narrative. 

 
ПОЛИТNEWS 

The channel “ПОЛИТNews” is run by Riga’s resident Alexey Gulenko. Little is known about a man. A 

person with the same name is listed on LinkedIn as the owner of a yacht and boat 



This project has received funding from the European Union DIGITAL-2021-TRUST-01. Grant number: 101084073.  5 

 

This project has received funding from the European Union DIGITAL-2021-TRUST-01. Grant number: 101084073.  

supply company. He is included in Ukraine’s “Mirotvorets” list for spreading Kremlin 

propaganda and supporting Russian aggression in Ukraine. 

 
UNABLE TO COMPETE 

Most of the pro-Kremlin news groups on “Telegram” disseminate information in Russian. 

Some are also available in Latvian, but the language and style suggest that the content is 

either fully translated or the creator is not a native Latvian speaker. However, no local channel 

dedicated to the Baltics can compete with pro-Kremlin propagandists in terms of popularity. 

 

 

 

 

PROPAGANDA HUB 

While authors on other social media platforms strive to create unique content to attract their 

audience, pro-Kremlin “Telegram” channels do not stand out in terms of diversity. On the 

contrary, these groups have become similar to aggregators, compiling related content and 

displaying it or providing links to it. They share each other’s content, creating the impression 

that a particular opinion is popular because, look, it is being discussed elsewhere too. 

 
This is evidenced by the quotability statistics of these channels. Some posts from specific 

channels reach an audience that exceeds the number of their subscribers. This means that 

channel posts are seen by those who are not subscribers to that particular channel. This 

practice is more commonly observed in channels that not only mechanically replicate news 

aligned with the general sentiment, but also promote the exchange of user opinions through 

emotional remarks. 



This project has received funding from the European Union DIGITAL-2021-TRUST-01. Grant number: 101084073.  6 

 

This project has received funding from the European Union DIGITAL-2021-TRUST-01. Grant number: 101084073.  

Pavel Durov, a former IT entrepreneur who left Russia, created an app that is unique in its 

refusal to comply with government demands to disclose private user data and moderate or 

block content. As a result, “Telegram” serves as both a refuge for independent media in 

countries where they are censored and as the main propaganda channel for “Z bloggers” or 

supporters of the Russian army. “Telegram” allows for the exchange of messages between 

individuals and the joining of interest groups (channels). More than 700 million people 

worldwide use “Telegram” daily, with the majority in Asia. But the app is also popular in 

European countries, particularly in Russia and Southern Europe. In the annual report of the 

Latvian State Security Service (VDD), “Telegram” appeared for the first time in 2021 when 

the service acknowledged the increasing significance of the app in the dissemination of 

Russian disinformation. 

 

 

Out of approximately 20 “Telegram” channels examined in more detail, the engagement level 

(ERR) of two channels – “Трибалтийские Вымираты” and “Антифашисты Прибалтик и” – exceeds  100%  in  terms  of reach. 

 
BELIEFS AND BENEFITS 

Mārtiņš Hiršs, a disinformation researcher and doctor of social sciences, explains that not all pro-

Kremlin propaganda messages come directly from the Kremlin itself. “Yes, the Kremlin – 

Putin, Lavrov, and others – sets the tone or the main messages that are repeated in Russia 

and resonate emotionally with the audiences through Kremlin-controlled media. At the same 

time, the Kremlin directly controls many influencers and trolls who repeat the necessary 

messages on social networks.” Hiršs emphasises that pro-Kremlin messages are also 

disseminated by ordinary people who believe in Kremlin narratives about the world or gain 

some personal benefit from them. 

 
These people can be opposition figures and media outlets in the West who want to criticise 

the official position. They can also be local oligarchs who have economic interests in Russia, 

conspiracy theorists who do not believe in the “official story” of government institutions and 

are willing to believe in any alternative. They are also influencers who benefit from Kremlin 

propaganda stories by gaining more views. 

 
 



This project has received funding from the European Union DIGITAL-2021-TRUST-01. Grant number: 101084073.  7 

 

This project has received funding from the European Union DIGITAL-2021-TRUST-01. Grant number: 101084073.  

ACKNOWLEDGEMENT 
 

This article is part of a 2nd quarterly review on disinformation trends in the Baltic states, 

produced by Re:Baltica within the framework of the BECID project. The project brings 

together fact-checkers from all three countries (Delfi and Re:Baltica), as well as a number of 

universities and the Baltic Center for Media Excellence. 

 

 


